# - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z
Son Haberler
Anasayfa    /    Kritikler
BLIND GUARDIAN – Nightfall in Middle Earth
| 08.05.2015

“The field is lost. Everything is lost.”

Hayatta en çok hayranlık duyduğum ve imrendiğim insanların başında J.R.R. Tolkien geliyor. İnsanın hayal gücünün “güç” seviyesinin gelebileceği limiti görmemi sağlamasının yanında benim için Tolkien, bir işi gerçekten severek ve isteyerek yapmanın, içinden geleni bir esere doğrudan yansıtmanın verebileceği tarifsiz tatmini kitaplarının her satırında tekrar tekrar gözlemlediğim, müthiş bir ilham kaynağı. Orta Dünya gibi -tek bir adamın hayal gücünden ortaya çıkmasına rağmen- kendi dillerine (hatta zaman zaman yaşadıkları yerlere göre farklılık gösterecek kadar ayrıntılı dillere) ve davranış özelliklerine sahip ırkları, bu ırklardan yüzlerce karakteri, üç koca çağ boyunca adı geçen onlarca şehri, köyü, dağı, nehri, kaleyi, geçidi ve bu dünyanın üzerinde ve ötesinde gerçekleşen onlarca farklı olayı içerisinde barındıran bir evreni tüm detaylarıyla tek başına yaratmış olması; ve tüm bunları samimi ve özgün bir üslupla yazıya dökerek eşsiz tabirinin tanımı olabilecek kadar güçlü edebi eserler ortaya koyması, Tolkien’ın benim için bir yazardan çok çok daha fazlası olmasını sağlıyor. Ortaya çıkma şekli açısından hayal etme yetisininin sınırsızlığını ve bu yetinin, insanın en fazla kendisi olduğu yerde bulunmasından ötürü, doğrudan kişinin özüyle olan eşsiz bağlantısını barındıran; klasik, şaheser gibi sıfatların hepsini sonuna kadar hak eden bu yapay mitoloji, hakkında yazdığım her cümleye rağmen benim için asla “tarifsiz” kelimesinden daha doğru tanımlanamayacak.

“Nightfall in Middle Earth” ise, gerek üslup gerek içerik açısından böylesine benzersiz ve güçlü bir eseri konu eden; ve yine hem üslup hem de içerik açısından müzik dünyasında kendine tamamen eşsiz bir yer edinebilmiş, kusursuz bir albüm. Bu yazının özeti doğrudan bu aslında. “Nightfall In Middle Earth” kusursuz bir albüm arkadaşlar. Ve bunun sebebi de, tıpkı Orta Dünya gibi, ortaya çıkarılma aşamasında işin somut boyutunun sadece bir araç olarak görülmüş olması. Bunun sonucunda ise BLIND GUARDIAN, bu bir saatte bizimle Tolkien’a ve eserlerine olan hayranlıklarını, bu eserlerin onlarda yarattığı heyecanla ve benzersiz bir biçimde paylaşıyor.

Her ne kadar grubun yaptığı şey doğrudan “Silmarillion’daki olayları konu alan bir konsept albüm yapma” olsa da, işin içinde grubun müzikal karakterinin direkt olarak belirleyici olacağı bir “ele alma” meselesi var. Elbette Tolkien’ın kitapları genel olarak okuyan her insanda bambaşka çağrışımlar yapacak kadar öznel yargılardan oluşmuyor, hatta ortada çok fazla karakter üzerinden ilerleyen çok fazla olay olduğu için Silmarillion’u kabaca Orta Dünya tarihinin özeti niteliğinde bir kitap olarak tanımlamak mümkün. Fakat başta da söylediğim gibi, Tolkien’ın evreni kapsamlı olduğu kadar detaylı da olduğundan; ve bu da Orta Dünya’nın herkesin zihninde farklı algılanması sonucunu doğurduğundan, BLIND GUARDIAN’ın da son derece detaylı şekilde işlediği “Nightfall in Middle Earth”ün grubun kendini en iyi ifade ettiği albümü olduğunu söylemek sanırım yanlış olmaz.

Özellikle “Somewhere Far Beyond”la yavaş yavaş speed/power metal sınırlarını aşmaya başlamalarının ve 1995’te “Imaginations From The Other Side” ile, müziklerine o andan itibaren sadece BLIND GUARDIAN’dan duyulabileceği belli olan öğeleri cömertçe koymalarının ardından, grup, duyulduğu an BLIND GUARDIAN olduğu anlaşılabilecek kadar güçlü bir müzikal karaktere sahip bir duruma gelmişti. “Nightfall In Middle Earth” ise, tüm bu oturmuşluğun üzerine aslında BLIND GUARDIAN müziğinin özgün olmasını sağlayan en önemli öğe olan çeşitliliği koymuş oldu. Anlatılan hikayelerdeki derinliğe; ve karakterlerin o anki duygularının müzikle tam olarak ifade edilmiş haline erişmeye çalışma çabasının sonucunda, albümde olağanüstü bir çeşitlilik ve kompleks yapı/akılda kalıcı melodi dengesi var. Zaten “Nightfall In Middle Earth”ün BLIND GUARDIAN diskografisinde özel bir yerde bulunmasının bir diğer sebebi de, grubun müziğini sonraki albümlerde tamamen bu denge üzerinden oluşturmaya, hatta zaman zaman senfonik öğelerle bu katmanlı yapıyı biraz daha arttırmaya dahi başlamış olması.

Yazı boyunca şarkı bazında veya kısım kısım değerlendirme yapmamayı, ele alınan hikayeleri ve bunların müzikal yansımalarını örneklendirmemeyi bilerek tercih ettim. Çünkü “Nightfall In Middle Earth” o kadar fazla detayla dolu, o kadar her anı düşünülmüş, o kadar ne yaptığını bilen bir albüm ki; böyle bir hareket BLIND GUARDIAN’la dinleyici arasına girmek ve yazıyı okuyan birinin kendine has çağrışımları doğrultusunda albümü dinleme hazzını elinden almak dışında hiçbir amaca hizmet etmezdi.

Özetle “Nightfall in Middle Earth”, mükemmel şekilde kurgulanıp mükemmel şekilde yazıya dökülmüş bir evrende geçen hikayelerin, müzikal olarak da aynı mükemmellikle ifade edilmesi amacıyla ortaya çıkarılmış ve tam olarak da bu sebepten dolayı bunu harika bir şekilde başarabilmiş, mükemmel ve klasik bir albüm.

10/10
Albümün okur notu: 12345678910 (8.72/10, Toplam oy: 160)
Loading ... Loading ...
etiketler:
  • TwitThis
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Technorati
  Albüm bilgileri
Çıkış tarihi
1998
Şirket
Virgin Music
Kadro
Hansi Kürsch:Vokaller
Marcus Siepen: Ritim gitar
Andre Olbrich: Solo gitar
Thomas Stauch. Davullar

Konuklar:
Oliver Holzwarth: Bas
Matthias Wiesner: Klavye
Mi Schüren: Piyano
Max Zelner: Flüt
Norman Eshley & Douglas Fielding: Konuşmalar

Koro:
Billy King, Rolf Köhler, Olaf Senkbeil, Thomas Hackmann
Şarkılar
1. War of Wrath
2. Into the Storm
3. Lammoth
4. Nightfall
5. The Minstrel
6. The Curse of Fëanor
7. Captured
8. Blood Tears
9. Mirror Mirror
10. Face the Truth
11. Noldor (Dead Winter Reigns)
12. Battle of Sudden Flame
13. Time Stands Still (At the Iron Hill)
14. The Dark Elf
15. Thorn
16. The Eldar
17. Nom the Wise
18. When Sorrow Sang
19. Out on the Water
20. The Steadfast
21. A Dark Passage
22. Final Chapter (Thus Ends...)
  Yorum alanı

“BLIND GUARDIAN – Nightfall in Middle Earth” yazısına 30 yorum var

  1. Ahmet Saraçoğlu says:

    1- into the storm en sevdiğim BG şarkısı
    2- kalabalık bi ortamda guitar hero’da mirror mirror çalarken kendimi kaybettim, sıçtım sıvadım güzelim şarkıyı mahvettim. üstelik de medium’da.

    Blakkheim

    @Ahmet Saraçoğlu, guitar heroda o da mı var? Hangisinde hangisinde?? havitetty duy lan mirror mirror varmış.

    Ahmet Saraçoğlu

    @Blakkheim, valla arkadaşta oynadım ama ps değil pc versiyonunda, bi pack’ler bişeyler indirmiş ondan çıktı. belki de rock band’deydi. yok lan frets on fire mıydı neydi, onda sanırım.

    hiç alakam olmadığı için karıştırıyorum hangisi olduğunu, benim için hepsi gitar hiro. :)

    havitetty

    @Ahmet Saraçoğlu, Frets on Fire’dır o yav. Ben de Nevermore çalmaya çalışıyorum gaza gelip indirdim pack’lerini de, uğraşırken gözlerim kararmış, limon koklatıp ayıltmışlar. En son hatırladığım şey uzaklardan bana nanik yapan Jeff Loomis.

    Mirror Mirror keyifli olur ama ha.

  2. Aeonian_Lich says:

    The Dark Side has obviously clouded your mind. :)

    Albüm cidden çok iyi. Blind’ı öyle çok sevemem ama bu albümü bir açınca bitirmeden bırakamıyorum. Açayım hatta birazdan.

  3. b says:

    ne kadar dinlediğimi hatırlamıyorum. noldor, thorn, time stands still, nightfall ve a dark passage şarkılarına hastayım. albümün bazı yerlerinde power metal öğelerinden çok bildiğimiz prog metal etkileri had safhada. özellikle a dark passage ve noldor şarkılarında bu bariz belli. biraz daha kassalarmış süper bir prog metal albümü olacakmış ama bu haliyle de destan gibi. kusursuz!

  4. Enver Yılmaz says:

    alt başlık yarıcı olmuş yalnız :D
    ek olarak pek power seven bir insan değilim ama, blind guardian’ın, hansi’nin ve bu albümün hayranıyım diyebilirim.

  5. rajeesh says:

    bu arada yeni albümleri çıkmuş sevenlere duyrulur

  6. Kıvanç Erkan says:

    Çok güzel bir albüm. Favorilerim; Nightfall, Into the Storm, Mirror Mirror. (Bu arada son albümleride nete düştü, gayet güzel olmuş.)

  7. Ufuk says:

    yeni albümü power severlere tavsiye ediyorum, başarılı.

  8. Caner says:

    İzmir de bulursam bu şaheser’i odamın baş uçlarından bir yere koyacağım .

  9. gorcun says:

    FRP severlerin başucu yapacağı albüm ve grup olmasının ötesinde sanırım Power Metal severlerin de DIO’dan sonra en çok değer verdiği grup diyebilirim. Zamanında Yüzüklerin Efendisi filminin müziklerini yapmak için bile adı anılan ama yapmayan bir grup.(iyi mi kötü mü bilemem ama filmin soundtrack’ini hala çok severim aynı şekilde BG’yi de) Fantastik dünyalara ve metal müziğe gönül vermiş bir grup demek yanlış olmaz sanırsam. “Silmarillion” üzerine bir albüm çıkarmak her ne kadar günümüz internet kullanıcıları açısından basit görülse de o kadar basit değildir. “Nightfall in the Middleearth” gibi bir albüm yapmak herkesin harcı değildir. Adamların tarzı ve kitlesi belli zaten. Fantastik dünyaları seven adam, BG sevmiyorsa onda bir arıza var demektir. Git Serdar Ortaç dinle anasını satayım…

  10. Ahmet Saraçoğlu says:

    komiklik yapıp buraya bunu yazayım.

    “Peter Jackson’ın yeni orta dünya serisi “The Hobbit”in oyuncu seçim çalışmaları sürüyor. Hobbit’leri oynayacak isimlerin hemen hemen tamamı belli olurken, elfler de Yüzüklerin Efendisi serisinden tanıdığımız isimlerden seçiliyor.

    Geçtiğimiz günlerde Cate Blanchett’in bir kez daha Gladriel’ı oynayacağı kesinleşirken yeni dedikodular Orlanda Bloom’un da tekrar Legolas olacağı yönünde… Bu arada henüz resmi olarak açıklanmasa da Ian McKellen ve Andy Serkis’in de Gandalf ve Gollum olarak filmde yer alacağı kesin gibi…

    İki film olarak çekilecek The Hobbit’in ilk bölümü aralık 2012de vizyonda olacak.”

    evet…

    Exorsexist

    @Ahmet Saraçoğlu, hobbit filmi hakkında yüzyıllardır çekilecek/çekiliyor/bitti prodüksiyon aşamında gibi rivayetler dönüp duruyor.

    Ahmet Saraçoğlu

    @Exorsexist, biliyorum da bu sefer olacak gibi. hobbit de olacak, maiden da gelecek.

    Exorsexist

    @Ahmet Saraçoğlu, birgün hepsi olacak muhakkak.

    aliihsan balı

    @Ahmet Saraçoğlu, Şaka maka hobbit de oldu maiden da geldi ha…Gerçi hobbit biraz sıkıntılı oldu ama olsun..

    Jester

    @aliihsan balı, Filme bayılan biri olarak nesi sıkıntılı abi, söylersen ben de fanboyluk yapayım biraz.

    aliihsan balı

    @Jester, Ana hikayeden sapmışlar gibi hissettim ben. Kitaptan 3 film çıkarmak zorlama bir hareket. Azog’un ölmemesi gibi bir durum var ve Cücelerin çoğu cüceye benzemiyor. Hatta Thorin ve Fili bildiğin insan o tiplerle Cüce olmalarına imkan yok. Cücelik ayrı bir ırk olarak değil de ‘fodulluk’ olarak değerlendirilmiş sanki. Tabii bunlar detay gibi de görünebilir ama yine de can sıkıyor ki ben filmi gayet sevdim. 3-4 kere falan izledim galiba. Bahsettiğim şeyleri şeyleri göz önüne getirmeyince bir sıkıntı yok filmle ilgili.

    crowkiller

    @Ahmet Saraçoğlu, hayirli olsun internet bağlatmissin eve :p

  11. hen says:

    Lisedeyken serviste bi çocuk vardı, Metallica dinlerdi bi tek metal namına (o da tüm diskografi değil, Sad but True döndürüp duruyo). Discman’den “Thorn” dinletmiştim çocuğa değişiklik olsun diye, bittikten sonra “Bişey söyliyim mi? Çok kötü be.” demişti. Allah onun belasını versin. Rahatladım.

    Junkie Ghoul

    @hen, sadece Metallica dinleyenleri hep küçümsememek gerekiyor. benimde vardı ”Metallica dinliyorum” diye gezen bir arkadaşım. En sevdiğin şarkılar ne diye sorunca, The frayed ends of sanity ve leper messiah demişti. çocuğun sırtına vurasım helal be diyesim gelmişti.

    aaa

    @Junkie Ghoul, o çocuk gerçek olamayacak kadar zevkli bir insan.

    hen

    @Junkie Ghoul, Önce olayı açıklayan bir şeyler yazdım da, sonra “let it go” dedim kendi kendime.

  12. Jester says:

    Albüm o kadar mükemmel ki, tek kötü yanı last.fm’de şarkıların saddece yarısı skroplanması.

  13. Headmaster says:

    Kritik yenilendi galiba :) Bu arada en sevdiğim albümlerin Flemming Rasmussen’in elinden çıkması tesadüf mü yoksa gerçekten albümlerin arkasında yatan başarı kendisi mi hep merak etmişimdir.

  14. Aiden says:

    Somewhere Far Beyond’un çok çok daha üstün bir albüm olduğunu düşünmekle birlikte Blind Guardian’ın Thomen sonrası bütün albümlerinden sonra en ısınamadığım albümüdür. Not: En sevdiğim Kör Gardiyan albümü Imaginations From The Otherside. Ah o I’m Alive o Another Holy War o Mordred’s Song… AH ULAN AH

  15. Melkor says:

    Eru, hansi’nin sesini korusun.

  16. Seventh Son says:

    Bir yutup komentinden çalıntı yapıyorum:

    Someone posted this on Amazon and I found it very helpful so Im reposting it:

    1. War of Wrath- A narration, opening with cool battle sounds. This is, as the title says, during the War of Wrath at the end of the Silmarillion. Morgoth is speaking with Sauron. The rest of the album is set before this.

    2. Into the Storm- Great song. This is about the giant spider Ungoliant (for those of you who only know the LotR movies, Shelob’s mother, who is much more evil and powerful) and her strife with Morgoth over the Silmarls.

    3. Lammoth- A cry of pain. You will probably only understand the significance of this if you read the book. Echo.

    4. Nightfall- One of my favourites. This is about the Noldor’s anguish, and finally decision to leave led by Feanor, after the theft of the Silmarils and the murder of King Finwe. The part “Vala he is that’s what you said… Finally you may follow me/ Farewell he said” is a great reference to the book, going back and forth between Feanor and those who oppose his decision to depart.

    5. The Minstrel- A short medieval-sounding song. This is about Feanor speaking before the other Noldor. It is either from the point of view of Feanor or one of his sons, probably Maglor.

    6. The Curse of Feanor- Another favourite. This is about, as the title says, Feanor, my favourite character in the Silmarillion, and is told from his point of view. Excellent references to the Oath. This song really captures Feanor’s pain and vengeful determination. It shows a side of him that some may overlook.

    7. Captured- A short narrative. Maedhros is capture and tortured by Morgoth.

    8. Blood Tears- My absolute favourite. This is a very emotional song about Maedhros’s rescue by his old friend Fingon. It has good, but somewhat subtle specific references, like “cut off you old friend’s hand” and “It seems so clearly/ bent the bow/ cause life in me is gone”.

    9. Mirror Mirror- Another great one. Very high- energy. Ulmo, Lord of the Waters instructs Turgon to build the Hidden City, Gondolin. This song has an awesome sort of medieval- sounding main riff.

    10. Face the Truth- Narration. This tells of the coming of Fingolfin’s host to Middle-earth.

    11. Noldor (Dead Winter Reigns)- Another very emotional song. It captures the concept perfectly. This is about the fate of the Noldor. There are excellent refrences to the book, such as, “I know where the stars glow/ sky’s unclouded/ sweet the water runs my friends” which refers to one of Feanor’s speeches before they leave for Middle-earth. The “tears unnumbered…” part refers to the Nirnaeth Arnoediad (the Battle of Unnumbered Tears) and Mandos’s speech which states the fate of the Noldor and foreshadows that battle.

    12. The Battle of Sudden Flame- Another short song like to The Minstrel. An elf swearing loyalty to his lord, probably Fingolfin, before the Dagor Bragolloach (the Battle of Sudden Flame) in which the Elves suffered terrible defeat.

    13. Time Stands Still (at the Iron Hill)- Amazing, epic song. Great guitar-work. This is about Fingolfin and his fall in a man to man battle with Morgoth. This song has an awesome bridge part.

    14. The Dark Elf- A little one sentence chant. This is about Eöl, the Dark Elf, and leads into the next song.

    15. Thorn- A dark song, one of my favourites. It tells the tale of Maeglin, the son of the aforementioned Eöl, and his internal pain and torment. The mentions of “betray” and “needless love” are very fitting with the books, as well as the “illgotten son” part. My favourite part of this song is the “Don’t you think it’s time… /come play the song of death.” This really capture’s Maeglin’s mindset in the book.

    16. The Eldar- Very good, but this is probably the one I listen to the least. This is the tale of Beren and Luthien, from Luthien’s point of view, if I’m not mistaken.

    17. Nom the Wise- A narration about the death of Finrod Felagund after he tried to help Beren.

    18. When Sorrow Sang- Another great song. This one is also about the tale of Beren and Luthien, but this time, I believe, it is from Beren’s point of view most of the time.

    19. Out on the Water- Another song like The Minstrel or The Battle of Sudden Flame. It is the end of Beren and Luthien’s tale.

    20. The Steadfast- A narration. Morgoth proclaims his power.

    21. A Dark Passage- Another one of my favourites. This is just before the Nirnaeth Arnoediad. It switches back and forth between Morgoth and his servants’ point of view and the Noldor’s point of view. It shows Morgoth’s confidence in his power and the Noldor’s desperation. This song has a really cool outro with great percussion that sounds like they really are going into battle.

    22. Final Chapter (Thus ends…)- A narration closing up the album. It tells of the outcome of the Nirnaeth Arnoediad and the setup of the events to come. If you want to know what happens after that READ THE SILMARILLION.

  17. Salata says:

    Mirror Mirror dinlerken şarkıda tempo git gide arttıkça kendimi duvardan duvara vurasım geliyor. Anti depresan gibi bir grup. Nerede veya nasıl dinlediğin farketmiyor,

Yorum Yazın

*

"Yaptığım yorumlarda fotoğrafım da görüntülensin" diyorsan, seni böyle alalım.
Pasif Agresif, bir Wordpress marifetidir.